Frau telefònic: què és i com es pot prevenir

—Sí, digui’m?

—Hola, Sr. Romero, li truco del banc. Hem detectat que se li ha fet un càrrec erroni en el compte. Per corregir-ho a temps necessitem que faci urgentment el que li indicaré…

Així podria començar una trucada fraudulenta, feta per criminals amb l’objectiu de guanyar-se la nostra confiança per estafar-nos diners. És el que es coneix com a frau telefònic, i el més habitual és que l’estafador truqui a la víctima —qualsevol de nosaltres— fent-se passar per empleat d’alguna gran empresa que ens presta un servei: llum, telefonia, banca o fins i tot software.

Com funciona el frau telefònic?

Carmen Torres, guanyadora d’una beca WonNow, ha col·laborat amb l’equip de ciberseguretat de CaixaBank i ens explica en el vídeo com funcionen aquests fraus. “El que fan és trucar-te i enganyar-te fent-se passar per una altra persona per aconseguir algun tipus de benefici”, adverteix.

Per exemple, es poden fer passar per algú del banc dient-te que s’ha fet una compra il·lícita en nom teu i que, per anul·lar-la, necessiten dades com el número de targeta, el codi CVV o fins i tot la clau de signatura d’operacions.

Si es fan passar per un empleat d’una empresa informàtica, acostumen a dir que tens l’ordinador infectat i que, per arreglar-lo, has de baixar un antivirus. El suposat antivirus no ho és pas, sinó que és un programa maliciós que, per exemple, podria modificar l’import de la transferència que et demanen com a pagament pel suposat servei, transformant-la en una quantitat molt més elevada.

També ens poden dir que hem obtingut un premi i que per abonar-nos-el necessiten les nostres dades bancàries.

Qui pot caure en aquest tipus de frau?

Pensem que a nosaltres no ens passarà, o que serem capaços de detectar l’engany abans de caure-hi. Però en realitat no és així. La història que explica l’estafador sona creïble, hi ha un sentit d’urgència, ens ofereix ajuda per resoldre un suposat problema... Tot això fa que quan es produeix la trucada no en posem en dubte la veracitat i actuem moguts per la confiança i la urgència.

A més, poden trucar a qualsevol. “Poden aconseguir les dades de qualsevol manera, ja sigui amb campanyes de phishing, mitjançant trucades de telèfon o entrant de forma il·lícita en bases de dades”, explica la Carmen. En alguns casos, simplement proven de fer trucades massives.

Com identifiquem una trucada de frau?

Fonamentalment, hi ha quatre senyals que ens poden alertar que es tracta d’una trucada que té com a objectiu estafar-nos:

  • La trucada procedeix d’un número llarg o desconegut.
  • Ens plantegen que tenim un problema que hem de solucionar urgentment.
  • Ens demanen dades confidencials (per exemple, les dades de la targeta o les claus de signatura on-line d’operacions bancàries).
  • Ens demanen que fem alguna cosa que no és habitual (baixar un programa, fer una transferència…).

I si sospitem que es tracta d’un frau?

Si sospitem en rebre la trucada, hem d’apuntar el telèfon, el nom de la persona i l’empresa des de la qual diu que truca, i penjar el telèfon. Després, sobretot si hem arribat a fer algun moviment bancari, hem d’avisar immediatament el banc i també fer una denúncia policial amb tota la informació que haguem recollit.

Es pot prevenir?

Per no caure en aquest tipus de frau el més important és saber que el banc mai no ens demanarà per telèfon que fem operacions, ni tampoc dades personals o bancàries. No hem de donar informació a ningú que ens truqui per telèfon, encara que digui que ho fa en nom de companyies que ens presten un servei. Com recomana Carmen Torres, “el més important és el seny: de la mateixa manera que no deixem les claus de casa a qualsevol, tampoc no hem de donar a desconeguts cap mena d’informació personal ni financera”.


Contingut avalat per l'Institut d'Estudis Financers amb els criteris de transparència, qualitat, independència i neutralitat.

IEF