Abans de continuar, t'expliquem per a què utilitzem les cookies. Aquest lloc web de CaixaBank recull dades sobre la teva navegació a través de cookies pròpies i de tercers, que analitzem per:

  • Millorar el nostre lloc web, els nostres productes i els nostres serveis.
  • Personalitzar-te el contingut (per exemple, amb recomanacions de vídeos per a tu).
  • Personalitzar-te la publicitat que visualitzes sobre els nostres productes o serveis.

La personalització de continguts i de publicitat està basada en un perfil teu creat a partir de les teves dades de navegació (per exemple, quins apartats de la nostra pàgina visites). Pots obtenir més informació sobre l'ús de cookies a la nostra Política de galetes.

Configura les galetes
Rebutjar
Acceptar
  • Particulars
  • Empreses
  • CA
    Idioma català. Prem per canviar

    Idioma català. Prem per canviar

    Tancar
    • Castellà
    • Català
    • Euskara
    • Galego
    • Valencià
    • Deutsch
    • English
    • Français
Fes-te client

CaixaBank (Anar a inici)

Accés Fes-te client

CaixaBank (Anar a inici)

    • Comptes
      • Compte online sense comissions
      • Compte jove
      • Compte per a menors
      • Compte corrent
      • Compte de pagament bàsic
    • Targetes
      • Targetes per a compres
      • Targetes per viatjar
      • Altres targetes
    • Canviar de banc
      • Domiciliar nòmina
      • Domiciliar pensió
    • Banca Digital
    • Gestor inTouch
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

    • Préstecs personals
      • Préstec personal
      • Préctec per cotxe i moto
      • Préstec per a reformes
      • Préstec per a electrònica
      • Préstec per a estudis
    • Hipoteques
      • Hipoteca CasaFàcil
      • Hipoteca Eficient
      • Simulador d'hipoteques
      • Quina hipoteca et pots permetre?
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

    • Estalvi
      • La Meva Guardiola
      • Depòsit bonificat
      • CaixaFutur
    • Jubilació
      • MyBox Jubilació
      • Plans de pensions
      • Simulador de plans
      • Assegurances d’estalvi
    • Inversió
      • Fons d'inversió
      • Carteres d'inversió
      • Borses i Mercats
      • Inversió OCEAN
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

    • Assegurances
      • MyBox
      • Assegurances salut i dental
      • Assegurances llar
      • Assegurances vida
      • Assegurances cotxe i moto
      • Altres assegurances
    • Alarmes i protecció
      • Alarma de llar
      • Protecció sènior
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

    • Mobilitat i rènting
      • Cotxes d'ocasió finançats
      • Motos d'ocasió finançades
      • Rènting de vehicles nous
      • Valora el teu cotxe
    • Botiga Facilitea
      • Telefonia
      • Electrònica
      • Protecció
      • Mobilitat
      • Llar
      • Esports i oci
    • Donatius
      • Pagaments online
      • Descomptes Moments
      • CaixaBankTalks
      • CaixaBank Xperience
      • Seguretat
      • Sostenibilitat
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

Fes-te client Accés
 
  • ...Buscant!

    Aviat et mostrarem els resultats

  • Segueix amb la teva cerca

    Més resultats

  • Cultura Financera
  • Seguretat i operativa
  • Frau telefònic
Frau telefònic
Mover a la izquierda
  • Inici

  • Emprenedoria

  • Economia a casa

  • Endeutament

  • Estalvi i inversió

  • Seguretat i operativa

Mover a la derecha

Frau telefònic: què és i com es pot prevenir

Frau telefònic: què és i com es pot prevenir

—Sí, digui’m?

—Hola, Sr. Romero, li truco del banc. Hem detectat que se li ha fet un càrrec erroni en el compte. Per corregir-ho a temps necessitem que faci urgentment el que li indicaré…

Així podria començar una trucada fraudulenta, feta per criminals amb l’objectiu de guanyar-se la nostra confiança per estafar-nos diners. És el que es coneix com a frau telefònic, i el més habitual és que l’estafador truqui a la víctima —qualsevol de nosaltres— fent-se passar per empleat d’alguna gran empresa que ens presta un servei: llum, telefonia, banca o fins i tot software.

Com funciona el frau telefònic?

Carmen Torres, guanyadora d’una beca WonNow, ha col·laborat amb l’equip de ciberseguretat de CaixaBank i ens explica en el vídeo com funcionen aquests fraus. “El que fan és trucar-te i enganyar-te fent-se passar per una altra persona per aconseguir algun tipus de benefici”, adverteix.

Per exemple, es poden fer passar per algú del banc dient-te que s’ha fet una compra il·lícita en nom teu i que, per anul·lar-la, necessiten dades com el número de targeta, el codi CVV o fins i tot la clau de signatura d’operacions.

Si es fan passar per un empleat d’una empresa informàtica, acostumen a dir que tens l’ordinador infectat i que, per arreglar-lo, has de baixar un antivirus. El suposat antivirus no ho és pas, sinó que és un programa maliciós que, per exemple, podria modificar l’import de la transferència que et demanen com a pagament pel suposat servei, transformant-la en una quantitat molt més elevada.

També ens poden dir que hem obtingut un premi i que per abonar-nos-el necessiten les nostres dades bancàries.

Qui pot caure en aquest tipus de frau?

Pensem que a nosaltres no ens passarà, o que serem capaços de detectar l’engany abans de caure-hi. Però en realitat no és així. La història que explica l’estafador sona creïble, hi ha un sentit d’urgència, ens ofereix ajuda per resoldre un suposat problema... Tot això fa que quan es produeix la trucada no en posem en dubte la veracitat i actuem moguts per la confiança i la urgència.

A més, poden trucar a qualsevol. “Poden aconseguir les dades de qualsevol manera, ja sigui amb campanyes de phishing, mitjançant trucades de telèfon o entrant de forma il·lícita en bases de dades”, explica la Carmen. En alguns casos, simplement proven de fer trucades massives.

Com identifiquem una trucada de frau?

Fonamentalment, hi ha quatre senyals que ens poden alertar que es tracta d’una trucada que té com a objectiu estafar-nos:

  • La trucada procedeix d’un número llarg o desconegut.
  • Ens plantegen que tenim un problema que hem de solucionar urgentment.
  • Ens demanen dades confidencials (per exemple, les dades de la targeta o les claus de signatura on-line d’operacions bancàries).
  • Ens demanen que fem alguna cosa que no és habitual (baixar un programa, fer una transferència…).

I si sospitem que es tracta d’un frau?

Si sospitem en rebre la trucada, hem d’apuntar el telèfon, el nom de la persona i l’empresa des de la qual diu que truca, i penjar el telèfon. Després, sobretot si hem arribat a fer algun moviment bancari, hem d’avisar immediatament el banc i també fer una denúncia policial amb tota la informació que haguem recollit.

Es pot prevenir?

Per no caure en aquest tipus de frau el més important és saber que el banc mai no ens demanarà per telèfon que fem operacions, ni tampoc dades personals o bancàries. No hem de donar informació a ningú que ens truqui per telèfon, encara que digui que ho fa en nom de companyies que ens presten un servei. Com recomana Carmen Torres, “el més important és el seny: de la mateixa manera que no deixem les claus de casa a qualsevol, tampoc no hem de donar a desconeguts cap mena d’informació personal ni financera”.


Contingut avalat per l'Institut d'Estudis Financers amb els criteris de transparència, qualitat, independència i neutralitat.

IEF

Continguts relacionats

  • Com es fa servir la banca on-line

    Llegir més
  • 6 consells per millorar la ciberseguretat dels comptes

    Llegir més

Altres temes

Pablo López: Perdre la por

Perdre la por

Pablo López

Xavier Puig: Parlar de diners

Parlar de diners

Xavier Puig

Teresa Perales: Atrevir-se amb tot

Atrevir-se amb tot

Teresa Perales 

Xavier Puig: Com operar a internet de manera segura

Com operar a internet de manera segura

Xavier Puig

Pas a pas, cap a un somni

Pas a pas, cap a un somni

Antonio Banderas

Com pots planificar l’estalvi

Com pots planificar l’estalvi

Xavier Puig

Ferran Adrià: Avançar-se al futur

Avançar-se al futur

Ferran Adrià

Xavier Puig: Per què hauries de planificar la jubilació

Per què hauries de planificar la jubilació

Xavier Puig

Marc Gasol: Construir un projecte  que perduri

Construir un projecte que perduri

Marc Gasol

Xavier Puig: Què cal saber abans d’invertir

Què cal saber abans d’invertir

Xavier Puig

Samantha Vallejo-Nágera - Confiar en un mateix

Confiar en un mateix

Samantha Vallejo-Nágera

Claus per a emprendre un negoci

Claus per a emprendre un negoci

Xavier Puig

    • Contacta'ns T'ajudem a resoldre els teus dubtes
    • Servei d'Atenció al Client Accedeix per a presentar una reclamació oficial
    • Banca digital El teu banc des del teu ordinador o el teu mòbil
    • Demana cita A través de l'app o la web de CaixaBank
  • Productes

    • Comptes
    • Targetes
    • Préstecs personals
    • Hipoteca
    • Mobilitat i rènting
    • Botiga Facilitea
    • Estalvi
    • Jubilació
    • Inversió
    • Assegurances
    • Alarmes
  • Et pot interessar

    • Canviar de banc
    • Baixa l'app
    • Donatius i crowdfunding
    • Pagaments online
    • Seguretat
    • Cultura financera
    • Tramitar herència
    • Deutor hipotecari vulnerable – CBP
    • Acció Social
    • Productes sostenibles
  • Informació corporativa

    • Web corporatiu (obre en una finestra nova)
    • CaixaBank Research (obre en una finestra nova)
    • Premis i reconeixements (obre en una finestra nova)
    • Actualitat
    • Sostenibilitat (Obre en una finestra nova)
    • Treballa amb nosaltres (obre en una finestra nova)
    • Accessibilitat
    • CAS
    • CA
    • ENG
    • FRA
    • DEU
    • VAL
    • EUS
    • GAL

© CaixaBank, S.A. 2025

  • Política de galetes
  • Privacitat (Obre en una finestra nova)
  • Avís legal
  • Tarifes i informació d'interès
  • MiFID
  • Informació legal sobre CaixaBank, S.A.
  • Sello de Excelencia EFQM (Abre en ventana nueva)
  • Western Europe
  • Banco más innovador (Abre en ventana nueva)
  • Certificación ISO
  • AQmetrix