L’ús creixent de les tecnologies aplicades a la compravenda de productes presenta molts avantatges pels usuaris, però també comporta una sèrie de riscos als quals has de fer front.

Un d’aquests riscos és que, ja siguis venedor o comprador, pots ser víctima d’una estafa. Com a usuari d’aquests serveis digitals de compravenda, t’exposes a realitzar el pagament d'un producte que potser mai t’arribarà o bé, a enviar el teu producte i no rebre mai el pagament acordat.

Portals com milanuncios, eBay o aplicacions com Wallapop, són una manera molt ràpida i senzilla de comprar o vendre productes de forma online. No obstant, l’ús massiu d’aquestes plataformes fa que també els estafadors ho vegin com a una oportunitat per a poder cercar potencials víctimes.

Què pots fer per evitar ser-ne víctima?

  • No donar credibilitat a ofertes molt agressives: Sempre s’ha de desconfiar de productes amb preus molt rebaixats ja que són l’ham perfecte per enganyar-nos. Es recomana, abans de fer la compra, estudiar quins son els preus de mercat.
  • Analitzar el perfil de l'usuari venedor/comprador: Habitualment els estafadors no acostumen a facilitar moltes dades en els seus perfils i no disposen de fotografies reals, dades de contacte verificades, etc. Un altre element que t’ha de fer sospitar és quan la data de creació del perfil és molt recent.

És important també observar el comportament del venedor/comprador, ja que els estafadors acostumen a insistir en el tancament de la transacció amb celeritat o bé, en ocasions, poden demanar dades personals o bancàries que poden fer servir per fins il·lícits.

  • Revisar comentaris: És important donar un cop d’ull al que diuen els comentaris dels venedors/compradors. Si no tenen cap comentari o són comentaris negatius, es recomana extremar precaucions.
  • Revisar bé l'anunci: Els estafadors acostumen a fer servir imatges falses o manipulades per a poder enganyar a les víctimes. En cas de dubte, és recomanable demanar al venedor imatges addicionals o amb algun distintiu (logotips, o altres elements de seguretat) que garanteixin la veracitat de l’article.
  • Fer servir sistemes de pagament segurs: Es recomana fer servir sistemes de pagament que donin més garanties, com són pagaments via Paypal, contra reemborsament o els que posen a disposició dels usuaris les mateixes aplicacions, com Wallapop.
  • Ús d’excuses o pretextos: Si s’indica que és millor continuar amb la comunicació per algun canal més privat o fer pagaments per avançats, pot ser un motiu clar per a desconfiar i/o abstenir-se de fer el pagament.
  • Fer denúncia de l’anunci: En cas de sospitar que un anunci és fals, es recomana denunciar-ho a la plataforma que l’allotja per tal que pugui ser revisat i en tot cas, eliminat. Qualsevol altre persona podria ser víctima del frau.

Les compravendes per Internet son un mitjà fàcil i ràpid per a poder comprar i vendre productes a altres persones. No obstant, no has d’oblidar que també son una oportunitat ràpida i fàcil per a que els estafadors et puguin enganyar.

Per tant, seguint aquestes recomanacions, revisant bé el que vols comprar, no tenir pressa i sobretot, aplicant el sentit comú, t’ajudarà a minimitzar el risc de ser enganyat a l’hora de comprar o vendre un article per internet.